Europaparlamentet og Europarådet har formelt vedtaget EU forordning 1177/2010, som giver rettigheder til cruise- og færgepassagerer under søtransport til og fra EU lande.
Forordningen er trådt i kraft 18. december 2012 og indeholder regler om:
- ikke diskriminerende adgang til transport og ret til assistance for personer med nedsat eller begrænset funktionsevne
- ret til assistance, kompensation og information ved forsinkelser og aflysninger
- klagemuligheder for passageren
- nationalt klageorgan
Læs mere om dine rettigheder
Klager samt krav om erstatning i forbindelse med afvig i driften skal først rettes direkte til Color Line. Klagen skal fremsendes skriftligt senest 2 måneder efter den berørte afgang.
I tilfælde af du ikke modtager den hjælp, service og assistance du har ret til i forbindelse med din rejse, har du i Danmark også mulighed for at klage bagefter. Klage på Terminaloperatør rettes til Trafikstyrelsen. Ved andre klager vedr. billetter over EUR 100, rettes klagen til Forbrugerklagenævnets sekretariat (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) som vil behandle klager vedrørende passagersejladser og krydstogter. Du kan klage over alle forhold som direkte relaterer sig til sejladsen - herunder aflysninger eller forsinkelser.
www.trafikstyrelsen.dk
www.kfst.dk
info@trafikstyrelsen.dk (Hvis din henvendelse ikke indeholder personoplysninger)
kfst@kfst.dk